THIS BLOG IS WRITTEN IN "MALAYSIAN" LANGUAGE SOMETIMES MIXED WITH ENGLISH DEPENDS ON THE TOPIC POSTED.
FOR ALL THE VIEWER@READERS THANK YOU FOR YOUR SUPPORT FOR VISITING THIS BLOG

-AJAK MUSANG-( >_<)V

AJAK MUSANG RACING TEAM PAST & PRESENT SLIDESHOW SCROLL DOWN FOR STORY

Selasa, 9 Mac 2010

AJAK MOTOR HISTORY

Segalanya bermula apabila pasangan suami isteri yang baru sahaja berkahwin pada 1 January 1984 ingin memulakan hidup baru di Kuala Lumpur.Berbekalkan modal sebanyak RM500,perniagaan berasaskan servis motorsikal bermula.Pada mulanya kedai didaftarkan dibawah nama Tunas Motor (which means "permulaan") Perniagaan mula berkembang dgn maju.Hasil sokongan kawan-kawan dan penduduk setempat kedai dpt dibesarkan dari saiz 10x20 kaki panjang ke 30x 80 kaki.Pelanggan kawasan sekitar mula mengenali kedai motor ini.Pada tahun 1986 perlumbaan membabitkan penggunaan motorsikal agak popular masa itu iaitu Yamaha RXZ telah bermula secara persendirian di Litar Lumba Shah Alam (Sekarang dah jadi rumah yang x laku )masa ni boleh dikatakan Beginners la datang ke trek ni.untuk training n setting motor.Then masuk ke tahun 1990 an perlumbaan cubprix mula dia anjurkan.Jadi secara x langsung pernyertaan kedai mmg dimestikan.Perlumbaan di sertai dibawah naungan Takong Motor.ingat lagi motor pink panther kuasai litar kuantan.memang x disangka(akan diceritakan terperinci nanti)selpas itu penyertaan perlumbaan lebih serius dgn cubaan membentuk rider baru adik beradik kupang n arwah kerang.dorang berdua ni memang sgt bagus tp rider terbaik penah dihasilkan adalah arwah kerang. Penyertaan waktu itu dibawah nama Dilla Motor iaitu nama puteri keduaku...Sekarang berbalik pada sejarah Ajak Motor..slepas 21 tahun bergelumang dgn berbagai cabaran membuka kedai motor.aku ambil keputusan untuk berrehat dan kedai telah diambil alih dan tapak kedai masih ada di bawah nama EW motor pada tahun 2005..Segala kenangan masih disana dan tetap kuat di hatiku..
Dari kiri : x ingat nama,pok jan,mazlan khamis,salleh,ajak musang,bella,kecik pejoi (faisal yahya)

2 ulasan:

  1. assalamualaikum... sesuatu yang sagant menarik berkenaan coretan Ajak Musang. Mungkin saya tidak mengenali saudara ajak secara lebh dekat, mungkin kita tidak mengetahui sesama sendiri... namun ada persamaan dalam diri kita... JENTERA DUA RODA... cerita apa saja pasal benda dua roda ni mungkin kita ada bnyak persamaan, persefahaman bak kata orangklau tiba2 terjumpa di kedai kopi boleh borak sampai malam pasal motor.... Tanhiah saya ucapkan kerana telah lama berkecimpung dlam dunia permotoran ini... saya tidak terlibat secara langsung dlm dunia ini, tapi minat yg mendalam mencerna pelbagai kesorokan, keghairahan dan fanatik terhadap dunia permotoran ini. Saya fikir saudara Ajak tentu seorang yang berhati kental, jujur dan ikhlas dlm dunia ini. Saya tahu ramai di luar sana yang mempunyai minat semangat berkobar-kobar bila bercerita pasal motor... :) mungkin ketika dan saat ini saya terbaca coretan dari seorang OTAI motor... mendengar nama Faisal Yahya, Mazlan Khamis dan bnyak lagi, saya terdetik mereka2 ini adalah juara di kalangan juara... mungkin satu hari kita boleh berjumpa... saya yakin saudara Ajak mempunyai cita2 dalam dunia permotoran... mungkin saya juga mempunyai cita2 yang sama... di Malaysia permotoran dianggap remeh, pengacau, golongan yg lemah fikran dan di gelar Mat Rempit!... setiap orang ada angan2... cita2 saya adalah menubuhkan satu institusi yang boleh mengubah persepsi2 yang kurang tepat yang selama ini bermain di minda rakyat Malaysia... saya sedar byak pengorbanan perlu di laksanakan, hati perlu sekering rider2 yang berlumba dalam trek... tp tak semua itu adalah mustahil... insyaallah, jika di izin oleh-NYA kita akan bertemu...

    Salam rider....

    BalasPadam
  2. jom wat sprintest rxz mesin open tp ekjos standart.body standart macam saturday night fever suzuki dulu.200-400 meter tgk trek yg sesuai.wat saringan ujian masa.bulan akhir wat pusingan akhir.cari la trek yg semua boleh datang safety 1st.tuk 4t open je apa2 pun kecuali lc dan cc 150.(moto cub sahaja)body standart.enjin je open.nk buat game kat klspeed city x cukup speed.jalan pendek. by cha aii d'boss

    BalasPadam

SILA BERIKAN KOMEN BERNAS ANDA TENTANG PENULISAN SAYA INI(CUMA TULIS DAN HANTAR)