THIS BLOG IS WRITTEN IN "MALAYSIAN" LANGUAGE SOMETIMES MIXED WITH ENGLISH DEPENDS ON THE TOPIC POSTED.
FOR ALL THE VIEWER@READERS THANK YOU FOR YOUR SUPPORT FOR VISITING THIS BLOG

-AJAK MUSANG-( >_<)V

AJAK MUSANG RACING TEAM PAST & PRESENT SLIDESHOW SCROLL DOWN FOR STORY

Isnin, 22 Mac 2010

1 STOP CENTRE FOR ALL 1 MALAYSIA RACER & BIKERS & DRIVERS


Kat atas ni saja aku bg link n gambar2 tanah yang terbiar area selangor ni sebagai mukhadimah untuk aku hujah lebih lagi idea yang aku post kat atas ni.Sebenarnya tanah memang banyak kat selangor ni untuk aku cadangkan buat tempat yang aku tulis kat tajuk post aku ni.Tapi masalah birokrasi,hak pemilikan tanah,politik dalam,politik kawasan jadi penghalang utama.Aku sedar benda ni mmg susah nak kita atasi lebih2 lagi dgn org yang x snggup berkorban n memahami masalah yang timbul akibat mementingkan diri sendiri,tapi kalau kita fikir2kan balik sbenarnya tempat yg aku cadangkan ni bergguna untuk masyarakat if kita betul2 wujudkan pengursan yang baik,kerjasama semua pihak,sbenar2nya tempat ni untuk anak bangsa kita juga.tempat mereka tunjuk minat,kita pula kembangkan minat mereka & macam2 aktiviti yang boleh dibuat macam astro 2 "macam2 ada" .Akan aku huraikan  satu persatu idea aku ni untuk tatapan umum,aku memang x kesah sesiapa ada kuasa atau duit untuk ciplak or gunakan idea aku ni untuk kita semua.

Ferrari Park Dubai (Ni yang aku gambarkan tapi xla se "GRAND" ni)

1 STOP CENTER FOR ALL MALAYSIANS RACER (terutama untuk low income) ni cuma idea secara brief yang boleh aku rungkaikan untuk korang fikir2kan relevan atau x idea aku ni.

TEMPAT &; AKTIVITI & TUJUAN
1st skali aku anggap tempat ni sememangnya dikhaskan untuk dunia permotoran sahaja,dia macam komples sukan negara 2 tp tempat ni khas untuk dunai permotoran je.Tempat dia x perlulah besar2 or grand sgt mcm FERRARI PARK DUBAI 2.Biar ada asas2 untuk setiap perlumbaan dalam dunia permotoran macam trek untuk kereta n motor yang skala dia x sebesar sepang 2 tp sederhanalah,trek untuk minibike,untuk drag race,trek untuk drift,trek untuk go-kart,tempat stunt bikers(wekang,pacak) n trek untuk motorcross.
Semua ni dikumpulkan 1 tempat.Korang semua boleh bayangkan betapa meriahnya tempat ni if kita betol2 bersatu tenaga pakar n yang berpengalaman uruskan trek ni.Berapa banyak peluang kerja akan ada?? berapa banyak pulangan akan kita dapat?? selain 2 kita bole fikir berapa ramai anak2 muda kita yang meminati sukan permotoran ni ada tujuan untuk mereka tuju banding dengan sekarang mereka lumba kat jalanan,wat stunt kat jalan?? mati katak macam 2 je.Rugi 2 lagi banyak dri duit kita bole laburkan untuk buat tempat yg mcm aku cdgkan ni??

Tempat- tempat aku leh cadangkan :
1.Bukit Beruntung,Rawang
2.Sg.Buloh
3.Gombak
3.Puchong
 Banyak lagi tempat sebenarnya boleh di buat,nak dgn x nak je sekarang ni...

PUSAT LATIHAN & BERNIAGA & AKADEMI
Selain aku dr  aku tulis kat atas ,tempat ni bole di jadikan pusat latihan untuk bakal pelumba baru dan mekanik bertauliah.Semua aktiviti ni mesti melibatkan semua pihak untuk mempromosikannya termasuk media cetak mahupun elektronik.Kita boleh jemput semau rider2 lama kita yang berpengalaman bagi ceramah kat golongan muda ni,kalo ada event moto GP or F1 kita jemput pulak driver2 n rider antarabangsa ni share pengalaman dorang dgn org kita.SEE??? macamana tempat ni kita bole "fully utilized".Selain 2 kita bole wujudkan akademi untuk mereka yang keciciran dalam pelajaran untuk belajar bidang yang mereka minat sebagai contoh berkaitan dgn dunia permotoran ni.Kita jemput pengeluar kenderaan negara setup akademi kat sini sebagai permulaan,bila dah berjaya kita jemput pula pengeluar kereta luar setup akademi kat sini.Secara x langsung bila kita himpunkan mereka ni kat 1 tempat kita bole bertukar idea,dismping 2 kita bole buat 1 tournament tok akademi bersaing antara 1 sama lain ,macam kita buat piala tahunan yang kita kena rebut( alah mcm bola) nampak x?? masa depan anak muda kita boleh dislaurkan dengan baik dari kita caci maki,cari masalah,popularkan isu TAPI?? MANA JALAN PENYELESIANNYA?? Nak salahkan mak ayah? 2je yang biasa kita dgr dr "pakar2" yang kena interbiu 2.Come on la kita dah nak capai status negara maju,BUANG2 PHD n SALAH SANGKA n SUKA MENJATUHKAN idea org lain ,untuk kebaikan bersama. 
Selain dr akademi ni kita bole wujudkan kawasan perniagaan untuk mereka yang berminat berniaga terutama dalam bidang permotoran,macam bengkel spare part,air brush,n aksesories ke.Hjung minggu atau dimalam nya kita buat 1 medan selera atau pasar untuk golongan muda ni berniaga atau macam Danau kota 2.Bila kita buat macam ni secara x langsung juga kita bole kumpulkan mereka 1 tempat untuk berniaga dan beraktiviti setiap malam.Kita boleh buat macam2 aktivti yang berkaitan dunia permotoran bersesuaian dengan pelbagai peringat usia dan minat mereka.Boleh bayangkan x? Mereka akan berkumpul di satu tempat yang khas untuk mereka beraktiviti dari merempit x tentu hala.Bukakan trek untuk mereka siang dan malam.Tapi tempat macam ni kita wujudkan balai polis untuk pantau "mereka" yang suka membuat onar seperti rompak,dadah dan gejala maksiat yang x sihat.Pemantauan juga harus ada untuk keselamatan pengunjung yang datang untuk menyalurkan minat mereka ke arah yang betul.
Media juga bole terlibat sama bila race2 ni ada n terlibat mempopularkan tempat ni,x rugi kalau tempat macam ni di popularkan,sama2 boleh dapat benefit,secara x langsung boleh bakar semangat mereka kat luar masih merempit tok join tempat macam ni.Tapi jgn di eksplotasi dgn bayaran mahal n di salah guna & di politikkan bg yang menguruskan tempat ni.Kalau berkhidmat dgn tempat ni biarlah di jadikan jawatan tetap serta mereka yang betol2 layak n minat dalam bidang ni uruskan tempat ni.barulah macam2 aktiviti & idea dapat diterbitkan dari pemikiran yang betul2 minat dunia permotoran ni.

RUMUSAN

Dari apa yang aku cadangkan ni memang byk pro n kontra nya tp kalau semua pihak berkerjasama dan memberikan pendapat bernas demi masa depan anak bangsa kita mesti x mustahil tempat macam ni akan membawa kebaikan pada kita warga  1 MALAYSIA!!!
AKU LETAKKAN GAMBAR FERRARI PARK NI UNTUK KORANG FIKIR KALO TEMPAT MACAM NI ADA KAT NEGARA KITA


AMACAM? BOLEH BAYANG TEMPAT MACAM NI ADA KAT MALAYSIA?

Link2 Berkaitan Ferrari World :
http://www.ferrari.com/English/about_ferrari/Theme-Park/Pages/Theme-Park.aspx
http://www.automotorblog.com/ferrari-theme-park-in-abu-dhabi/
http://www.ferrariworldabudhabi.com/careers.asp

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERIKAN KOMEN BERNAS ANDA TENTANG PENULISAN SAYA INI(CUMA TULIS DAN HANTAR)