THIS BLOG IS WRITTEN IN "MALAYSIAN" LANGUAGE SOMETIMES MIXED WITH ENGLISH DEPENDS ON THE TOPIC POSTED.
FOR ALL THE VIEWER@READERS THANK YOU FOR YOUR SUPPORT FOR VISITING THIS BLOG

-AJAK MUSANG-( >_<)V

AJAK MUSANG RACING TEAM PAST & PRESENT SLIDESHOW SCROLL DOWN FOR STORY

Jumaat, 2 April 2010

LUAHAN PENULISAN BLOG TENTANG TREK SHAH ALAM & MAT REMPIT

By zamj

Luahan rasa Mat Rempit apabila ditemuramah oleh wartawan...

Angah{bukan nama sebenar}...Mat Rempit merupakan manifestasi atau suara anak muda yg 'menjerit' meminta agar jiwa dan rintihan mereka didengar oleh masyarakat serta pihak berkuasa. Mat rempit tercipta hasil daripada luahan rasa anak muda yg merasakan diri mereka semakin dipinggirkan dan dibiarkan tenggelam dalam arus modenisasi.
'Cuba bayangkan, apa lagi kami hendak buat, rumah padat macam ikan sardin...lepak tepi jalan dituduh mat gian, main gitar kat dewan dihalau ketua kampung, pergi disko kena serbu, jadi inilah yg 'termampu'.
Katanya, semua pihak harus mencari punca utama wujudnya mat rempit dan bukannya terus-terusan mencari salah dan menjadikan mereka kambing hitam dalam masyarakat. Kami masih muda, masih cergas dan mempunyai kemampuan tetapi tiada siapa datang untuk membawa kami ke arah yg sepatutnya, yg mereka tahu kutuk dan terus menyimpan prasangka yg bukan2. 'Jadi alang2 orang dah anggap kami jahat, biar kami 'jahat betul', puas hati bukan?' katanya.

Fitri{bukan nama sebenar}...berlumba dijalanraya adalah hobi paling murah dan tidak memerlukan wang yg banyak. Dengan hanya berbekalkan RM3, dia sudah dapat mengisi minyak dan seterusnya memecut motorsikalnya ke mana saja dia suka. Adakalanya bukan saja kepuasan yg dia capai tetapi juga ganjaran berbentuk wang tunai hasil daripada wang pertaruhan yg terkumpul. Hajat hati saya hendak masuk perlumbaan yg sebenar dan sah tetapi mana nak korek duit, hendak bayar lesen lumbalah, kena beli baju dan seluar khas dan macam2 lagi. Jadi pilihan yg ada hanyalah berlumba secara haram, kalau ada polis panda-pandailah 'cabut', katanya.

Halim{bukan nama sebenar}...kegiatan mat rempit hanyalah bersifat sementara dan akan berhenti dengan sendirinya bila umur semakin meningkat. Ujarnya, hampir 90 peratus mat rempit tidak akan 'merempit' lagi bila sudah berkahwin, dapat pekerjaan tetap atau usia semakin bertambah. 'Cuba tanya orang yg hentam kami sekarang, dulu ketika mereka muda apa aktiviti yg mereka buat, silap-silap lebih teruk daripada kami. Ini proses biasa bang...dulu pun ada budaya tak elok seperti 'hippies, bohsia, anak ABU dan macam2 istilah lagi. 'Sekarang ni mat rempit pula. Bagi saya kalau pihak berkuasa 'gentlemen' buka litar lumba biar kami semua merempit beramai-ramai. Ini tidak. Litar Batu Tiga Shah Alam ditutup sebab nak beri laluan pembinaan rumah mewah, habis kami ni hendak berlumba kat mana, tepi sawah?' katanya.

Bagi seorang Pakar Ortopedik Hospital Kuala Lumpur {HKL}, ramai mat rempit lumpuh akibat kemalangan. Katanya, kebanyakan daripada mereka masih dibangku sekolah tetapi terpaksa melupakan sepenuhnya keindahan serta kemanisan hidup seperti yg rakan2 mereka nikmati ketika ini.
'Sedih saya melihat mereka terbaring lesu dan tidak bermaya malah hendak buang air besar pun ,mereka tak mampu sehingga kita terpaksa memasukkan ubat bagi membolehkan najis keluar dari dubur mereka.
'Namun ada satu perkara yg membuatkan saya kagum, jarang sekali saya lihat pesakit2 saya ni menitiskan airmata. Seolah-olah mereka pasrah dan menerima dengan redha ketentuan Tuhan ke atas nasib yg menimpa diri mereka.' katanya.

Bagi aku. kita tidak boleh meletakkan kesalahan 100 peratus kepada mat rempit. Dulu jarang kita dengar pasal hal mat rempit nie tetapi sejak Litar Lumba Shah Alam ditutup beberapa tahun yg lalu, isu ini semakin serius di lembah kelang. Dulu disitulah dorang berlumba terutamanya pada setiap hujung minggu. Yang dari luar daerah pun datang. Aku pun pernah ke sana menonton perlumbaan. Dulu aku pun pakai motor jugak dan aku memahami apa yg mereka rasai. Kebanyakan dari mereka memang berani atau hati kering. Dari mereka nie lah juga timbulnya ilham untuk penggiat seni memaparkan kisah mereka dilayar perak. Bukan semua mat rempit nie jahat, ada segelintir je. Dalam setandan pisang bukan semuanya elok...

Oleh Ahmad Sharidan 
 
Kebetulan di sebelah bangunan ada Karnival Gegar. Aku pergi dengan niat mencari makanan untuk mengalas perut. Tapi kamera tidak aku tinggal. Mana tahu aku boleh mengambil gambar beberapa aksi yang menarik. Sampai di tapak Karnival, aku terpinga-pinga melihat sekumpulan 'mat rempit' dengan motosikal yang telah diubahsuai sepenuhnya.

Aku hairan. Apa yang sedang berlaku? Sebahagian Persiaran Perdana ditutup dan ada beberapa orang polis dan Rela sedang berkawal. Aku berjalan lagi dan akhirnya baru aku sedar yang ada pertandingan 'drag race' atau 'sprint-test' motosikal dan kereta.

Aku tidak mahu bercerita sangat mengenai apa yang berlaku semasa hari tersebut. Aku cuma lebih tersentuh dan berminat mengenai usaha ubahsuai motosikal oleh sekumpulan pemuda. Ubahsuaian mereka adalah pada tahap yang ekstrem. Pastinya kalau di jalanraya, motosikal ini takkan lepas dari dikejar oleh polis atau JPJ, itu pun kalau boleh dikejar.

Sebenarnya, timbul rasa hormat dan kagum aku kepada anak-anak muda ini. Mereka punyai bakat dan kemahiran yang tinggi. Cuma rasanya, modal saja yang kurang. Aku pasti kebanyakkan motosikal yang digunakan adalah motosikal curi. Tapi itu bukan masalahnya.

Aku mahu lihat dari sudut yang berbeza. Kalau mereka ini diberi sedikit modal atauditaja oleh korporat-korporat yang terlebih untung, mereka boleh hasilkan motosikal drag yang jauh lebih hebat dan mungkin, mampu bersaing di peringkat antarabangsa. Secara asasnya, drag-race memang wujud di beberapa negara di dunia ini. USA dan Australia ada kejohanannya sendiri dan motosikal yang digunakan adalah motosikal berkuasa tinggi yang hebat serta memperolehi tajaan syarikat-syarikat antarabangsa. Aku pasti suatu ketika dahulu, mereka juga bermula sebagaiamana anak-anak muda kita ini lakukan.

Bezanya mereka mendapat galakan dan sokongan. Jadi akhirnya drag-race di negara barat menjadi maju dan popular. Aku yakin, sekiranya ada organisasi di Malaysia ini ikhlas dan bersungguh-sungguh untuk membantu, drag-race di Malaysia boleh menjadi popular dan jentera yang digunakan pastinya hebat dengan teknologi terkini. Keadah tuning dan setting jentera boleh dilakukan dengan komputer berbanding sekarang yang hanya sedap telinga mendengar dan 'pengalaman'.

Malah, kalau dilatih dengan betul dan diberi pendedahan yang sewajarnya, 'jurutera' yang membangunkan motosikal rempit ini boleh diketengahkan untuk menjadi jurutera motosikal profesional yang mampu bersaing diperingkat yang lebih tinggi.

Tapi itulah masalahnya di Malaysia ini. Padang golf untuk permainan orang kaya jauh lebih banyak dari orang kaya sendiri. Tapi untuk bina litar lumba di setiap negeri yang pastinya boleh menarik puluhan ribu orang pun susah nak dilaksanakan. Mungkin kerana target pasaran adalah dikalangan orang-orang biasa yang tidak berkereta BMW atau Mercedes-Benz, jadi ianya tidak signifikan.Buat litar lumba skala kecil di setiap negeri. Tidak perlu secanggih litar F1 Sepang. Biar cukup dengan keperluan asas dan tahap keselamatan yang baik. Anjurkan pertandingan sukan permotoran. Letak beberapa peringkat. Maksudnya dari peringkat profesional hingga amatur. Peringkat amatur boleh disertai oleh sesiapa saja yang mahu dengan sedikit bayaran minima. Maksud aku tidak mencecah ribuan ringgit. Atau sediakan jentera yang boleh disewa semasa perlumbaan seperti BMW sediakan untuk Formula BMW.

Lambat laun kita akan temui jaguh sukan permotoran di Malaysia. Kamu orang kaya nak buat duit juga ke? Kamu masuk bertanding atau kalau lebih hebat, taja pasukan untuk bertanding atau buat sindiket betting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERIKAN KOMEN BERNAS ANDA TENTANG PENULISAN SAYA INI(CUMA TULIS DAN HANTAR)