THIS BLOG IS WRITTEN IN "MALAYSIAN" LANGUAGE SOMETIMES MIXED WITH ENGLISH DEPENDS ON THE TOPIC POSTED.
FOR ALL THE VIEWER@READERS THANK YOU FOR YOUR SUPPORT FOR VISITING THIS BLOG

-AJAK MUSANG-( >_<)V

AJAK MUSANG RACING TEAM PAST & PRESENT SLIDESHOW SCROLL DOWN FOR STORY

Rabu, 31 Mac 2010

MODEL EKONOMI BARU & IMPAK PADA GOLONGAN REMPIT

Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC) menggariskan lapan Inisiatif Pembaharuan Strategik bagi merealisasikan hasrat kerajaan menjayakan Model Ekonomi Baru (MEB).

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, lapan inisiatif itu akan memberi tumpuan kepada: 
  • Menyuburkan kembali sektor swasta untuk menerajui pertumbuhan ekonomi;
  • Membangun tenaga kerja yang berkualiti dan mengurangkan kebergantungan       kepada pekerja asing;
  • Mewujudkan ekonomi domestik yang berdaya saing;
  • Memperkukuhkan sektor awam;
  • Melaksanakan tindakan afirmatif yang telus dan mesra pasaran;
  • Membina infrastruktur yang berasaskan pengetahuan;
  • Meningkatkan sumber pertumbuhan;
  • Memastikan pertumbuhan yang mapan. 
Modal Ekonomi baru dah dilancarkan PM kita menggantikan Dasar Ekonomi baru yang selaras dengan vision negara untuk jadi negara maju menjelang 2020,nak jadi negara maju bukan senang nak di capai berdasarkan makna negara maju tu sendiri.Negara maju adalah sebutan untuk negara teknologi tinggi dan ekonomi yang merata.(Maksud merata tu bermakna semua rakyat mempunyai pendapat yang tinggi dan tiada yang ketinggalan)
Oklah kat semua ni komen secara formal yang aku tulis,aku nak "hi-light"kan kat sini apa kesannya kat mat rempit dgn pembaharuan yang PM kita buat ni. PM berjanji yang semua golongan tidak akan ketinggalan dgn MEB ni means golongan rakyat yang di gelar "mat rempit"@ "samseng jalanan" @ macam2 gelaran pun tetap rakyat Malaysia yang akan kena impak juga. So dari apa yang aku fikirkan jika betul kita nak tolong menjanakan MEB ni sepatotnya langkah yang menyeluruh patut dirangka untuk golongan belia terutamanya.Ini kerana golongan belia ni adalah akar umbi untuk kepimpinan masa depan.Jadi pendekatan yang harus aku rasa ditekankan layanan sama rata untuk setiap belia di Malaysia tanap mengira darjat,perbezaan tahap pendidikan dan latar belakang.Semua ini harus digerakkan sekarang melalui macam2 program yang menuntut golongan pemimpin mendekati setiap golongan yang terutamanya mat rempit ni.(Sebab ni blog yang menyentuh isu mat rempit so akan diulas lebih untuk mat rempit) 

Persoalannya disini apa yang boleh mat rempit ni sumbang dalam menjayakan MEB ni.

1. PEMBANGUNAN MODAL INSAN 

Modal insan disini bermaksud kita boleh meningkatkan pendapatan golongan ini dengan menyalurkan minat mereka kearah yang betul.Disini bermaksud jika mereka minat pada perlumbaan ,kita seharusnya sokong minat mereka dgn membina tempat yang boleh dan mampu untuk mereka belajar dan berlatih untuk berlumba.Definasi berlumba ini bukan semata2 kita bersaing sahaja akan tetapi bole juga di kembangkan dengan freestyle,drag race. & drifting.jika kita lihat di negara maju semua yang aku sebut tadi menjadi 1 kerjaya dan setiap aksi mereka dibayar dan setiap pertandingan mereka diberikan bermacam liputan media yang menarik minat pelaburan dari luar bidang permotoran untuk menaja mereka.Ini secara tak langsung akan menambah pendapatan negara.Rite?? Bole nampakkan dah sikitkan apa sumbangan golongan rempit yang minat dunia permotoran ni pada MEB.Ini sebenarny a boleh di kaitan dgn MEB yang ingin melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi.
Selain itu kita boleh menjadikan tempat yang khas "one stop center" macam post aku yang sebelum ni "http://ajakmotor.blogspot.com/2010/03/1-stop-centre-for-all-1-malaysia-racer.html" sebagai hub untuk melatih mekanik yang berkemahiran tinggi,mekanik ni kita bole beri pendedahan menyeluruh dan profesional supaya dgn minat yang mendalam yang mereka ada ini boleh mendatangkan manfaat kepada sukan permotoran negara.Berikan mereka peluang dgn membuatkan perjanjian seperti bola sepak yang bole kita berikan macam2 insentif,sebagai contoh kita jadikanlah mana2 pasukan ternama dari pelbagai jenis sukan permotoran di negara maju separti F1 team,daytona race,motogp,Touring car,ralli dunia,paris dakar n macam2 perlumbaan bertaraf dunia.Bayangkan jika seorang di hantar berapa banyak kita bole timba ilmu dari pasukan2 bertaraf dunia ni.


Bukan senang kita nak dapat peluang ni jika xda dorongan dari pihak atasan yang boleh menyuara dan menunaikan hasrat ni.kalau di lihat secara pandangan ekonomi kita boleh mendapat modal insan yang betul2 bertaraf dunia,selain itu kita juga boleh meletakkan nama malaysia di setiap pasukan didunia.Bannga kan rakyat Malaysia?? siapa yang akan di kenali nanti?? Malaysia kan?? PM kita kan?? pelabur2 pun akan yakin pada kita kerana kita sudah bolehg buktikan yang kita pun boleh bersaing dgn mereka.

Tapi semua ini mestilah bermula di negara sendiri dahulu dengan mermula menyedikan tempat khas untuk golongan ini buktikan bakat dan minat mereka di peringkat tempatan dulu.Lepas mereka dah boleh di ketengahkan nanti kita bole lihat akan ramai membuka mata.MENTALITI SANJUNG BILA DAH BERJAYA kena kita ubah.Bila org dah berjaya barulah macam2 kita buat lepas tu sejuk je..Ni x menunjukkan mereka x ikhlas n benar2 berjuang untuk menjayakan sesautu perkara ,semua di buat kerana agenda @ nak mencapaikan NKRA negara.sepatotnya berterusan dan berkesinambungan dari generasi ke generasi.Sama seperti negara maju yang buat sesuatu perkara dan perancangan amat2 menyeluruh dan jangka masa 100tahun akan datang.

2. MENJANA EKONOMI MELALUI PEMINAT DUNIA PERMOTORAN

Jika kita lihat negara maju setiap sukan yang mereka anjurkan pastikan penuh stdium @ litar @ venue tempat mereka anjurkan pertandingan.Negara kita pun boleh sebenarnya akan tetapi masih kurang menyeluruh dari segi penganjuran dari pihak penganjur,kurang tempat khas yang benar2 untuk berlumba dan berlatih.Yang dah ada kat mnalaysia ni pun hanya cubprix yang dibuat dijalan2 awam .
Bayangkan kalau disediakan tempat khas disetiap negeri,kita sediakan tempat duduk berbayar dan selesa untuk mereka tonton dan mesra keluarga.Bayangan berapa banyak kita boleh dapat dari penganjuran aktiviti seperti ini sekiranya ada tempat khas disetiap negeri.tempat2 sebegini pasti tidak akan kosong sekiranya pihak yang menguruskan tempat macam ni X PENTING DIRI SENDIRI KENAKAN CAJ YANG MENGARUT.Niat 2 kena betulbila ada tempat macam ni jangan digelapkkan dgn duit semata2 ,semua ini boleh dip[antrau dengan ada nya AUDIT bulanan dan SPRM sebagai org yang mengawasi.Secara tidak langsung kan mewujudkan peluang kerja baru untuk mat rempit ni.Mereka pasti suka berkerja di tempat berkaitan dengan mereka.Bak kata org dolu2 "org mengantuk disorongkan bantal" bukan org mengantuk dibedalkan dengan penyapu..=) 

Konklusinya semua benda aku luahkan ni xkan jadi kenyataan if xda org yang ada kuasa & dipilih rakyat & TUHAN untuk mewakilkan mereka untuk meyampaikan apa hasrat gologan rempit ni.Kalau perlu wujudkan 1 kementerian khas atau cabang khas untuk menangani isu ini ke arah yang lebih positif ,kalau ada menteri khas pun lebih bagus.Ini isu negara ,jika dibiarkan tanpa penyelesaian isu ini tidak akan selesai hingga berkurun lamanya..PERCAYALAH!!

 Saksikan kehadiran penonton di setiap race cubprix,bayangkan sekiranya ada trek yang baik dengan tempat duduk di setiap negeri,secara tidak langsung akan menjadikan sukan permotoran ini aktiviti keluarga seperti JOM HEBOH ,disamping menjana pendapatan negeri melalui sewaan tapak perniagaan dan tiket yang mesra peniaga dan penonton dengan harga yang berpatotan.PERNAH KE KITA SEMUA FIKIR YANG DATANG NI KEBANYAKAN MAT REMPIT.mereka ada minat akan tetapi xda yang guide & beri mereka peluang yang mudah.Bantulah golongan ini.Jika orang luar datang untuk buat show kita boleh sediakan macam2 untuk mereka ,masakan anak tempatan kita biarkan terbiar dan dihina,dikutuk,dipandang negatif..akan tetapi bila dah berjaya BARULAH ORG SANJUNG SETINGGI2NYA.MANA SILAPNYA?? BAK KATA PEPATAH "ANAK KERA DI HUTAN DISUSUKAN SIAP BG SUSU DUMEX PLUS,ANAK KAT RUMAH SATU APA PUN TAK BAGI..MATI KELAPARAN"

FIKIR-FIKIRKAN LAH WAHAI PEMBACA BLOGKU INI,SAMA2 KITA BANGKIT PERJUANGKAN HAK KITA & GESA ORANG YANG ADA KUASA NI BERTINDAK,JANGAN TAHU MAKAN SHARE,MENGAYAKAN KRONI2 SENDIRI ....INGAT MEREKA DIPILIH UNTUK "WAKIL" RAKYAT.BUKAN "MAKAN" RAKYAT.




Jumaat, 26 Mac 2010

MAT-MAT REMPIT = SIMBOLIK 1MALAYSIA


Semalam aku tengok cerita GILA-GILA REMAJA terpanggil pulak aku nak share cerita ni dengan korang semua. Sebenarnya apa yang di papar cerita ni yang bole aku nak share dgn korang banyak menyentuh pasal perhubungan kaum masa aku main moto dulu n buka kedai dulu.

Chin, Kuzi, Roy,Ravi n Remy

Apa yang kita tgk sebenarnya memang realiti dari segi keakraban x kira bangsa n agama.Aku teringat balik kawan2 aku dulu Kalai(india) ,Sam Karat(Punjabi tp dlm convert islam sbb kawin melayu),Jebon (Cina),Malcom aka Apek( cina),Ah weng(cina),Wong(cina dlm convert ke islam dah) n ramai lagi yang sama2 geng motor aku dulu.Haa terlupa pulak aku Deen Mamak n Syed Kabeer (nii setengah melayu setengah india aku rasa) yang Deen mamak ni dulu mat rempit skang dah jadi pelakon GREAK@ KHAS...Syed Kaber dah jadi ahli politik dari rider dulu..Kami memang sgt akrab,misal katalah ada kawan yang excident ke nak perlukan darah (macamcite gila2 remaja gak) ramai jemesti dtg hospital derma darah,then kalo ada kematian ,collection untuk urus kematian 2 mesti x jadi masalah.Boleh dikatakan semua saling kuar duit sorang sikit.
Korang boleh bayangkan kan? sampai sekarang pon even masing2 dah berusia n berkeluarga tp kami masih akrab n kalau ada masa mesti kami akan berkumpul tok cite hal masing2.Aku tgk budak2 motor sekarang pon ada lagi macam kitaorg dulu tp setakat mana dorang rapat 2 aku xtao lah.Tp at least kalau kita dapat kumpulkan mat2 motor n kete yang bole duk setempat mesti definisi 1 malaysia 2 akan jadi kenyataan n keakraban 2 I.Allah akan dijalinkan.
Menteri2 ni kena la turun padang n jumpa la n bincang apa golongan ni nak sebenarnya sebab alih2 nak pilihan raya drg ni jugak yg mentri2 merayu undi.Kalau asik gado sesama bangsa kat parlimen 2 macamanalah 1 Malaysia 2 nak jadi.Mat2 rempit yang drg dok hina n caci ni pun tao respek sesama kaum.Apela..aku pun x faham ape sebenarnya dah jadi dgn Golongan org kaya kat Parlimen 2..Tolong lah buka mata.
 SELAMAT HARI JADI AJAK MUSANG & KIMI
DARI ANAK2 MU & ISTERIMU

IMAH...

ALONG
DILA
FALI
ATIKAH
ADIB
RAZIQ
KIMI   

Selasa, 23 Mac 2010

1ST PRACTICE SESSION 2010

Isnin bulan 3,Ajak Musang n Putong janggut  n pit crew lain turun practice untuk sekian lama x main trek ni,rasanya dekat 6-7 tahun berenti kejap,disebabkan Putong kawin n masalah perubahan bidang perniagaan.So sekarang WE ARE BACK!!!
Aku bertolak pukul 6.30 pg sebab ari isnin kononnya nak elak jem,skali sangkut jugak.Selit sana sini sampai gak la sepang dr rawang dekat 2 jam gak la..JAUH!!! n sesak jalan nak kesana.Sampai2 je terasa lapak pulak,xda tempat makan!!! kena la keluar jap ke bandar enstek cri makan.Tapi tapau jela sebab putong dah sampai lagi awal dah tunggu kat trek.Kenala aku makan nasi kerabu kat trek pagi 2.
1st thing aku buat macam biasalah Remp tgk rpm cne sama x mcm test kat langat aritu.Semua ok n Putong pon yang dah siap pakai racing suit test la se round then aku suh masuk balik tgk plug bakar cne.tgk plug mcm ok,tp pas putong bg komen dia.Tukar la spocket depan nak bg pakai hbs gear 6.Xnak potong minyak lagi sebab awal lagi.
Then putong masuk balik tengok macamana motor.Mula2 tgk motor macam ok,tapi bila masuk 2 lap motor dah macam berat je kat straight grand stand.Masuk lap ke 3 dah putong ilang.
Rupa2nya motor jem,aku buka la head enjin tgk jem panas kot,tp tgk blok kering sgt.Macam kurang 2T ,then tambah la 2T kat minyak,pasang2 balik.Bila start je ada bunyi kasar,padahal td xda la calar ke blok or tercabut piston pin ke.Aku x puas ati aku buka blok semua tgk rod dah biru.Sah la ni jem rod melekat.Putong muka  frust je.yelah dah la training terhad 2jam je,then motor jem.baru nak baca line n bagi lembut balik badan dah jahanam motor 2.Kira xda rejeki la aritu.
Lepas 2 aku teros je balik nak tggu pun x guna dah,baik aku selesaikan keje yang x selsesai lagi kat office.putong jela stay sebab nak tgk rider lain masuk corner macamana.At least ada la dia blaja sket pasal sepang 2 aritu.
Pas dah 2-3 hari putong buka enjin then anta ke asang skali dah post mortem.Rupanya rod 2 di pam ketat sgt.So 2 la kesimpulan jem rod aritu.bukan masalah bancuhan minyal or putong mis gear ke ape.Pasni tunggulah next practice on 15 April.Time ni jela last sebelum race day 18 April ni..

Isnin, 22 Mac 2010

1 STOP CENTRE FOR ALL 1 MALAYSIA RACER & BIKERS & DRIVERS


Kat atas ni saja aku bg link n gambar2 tanah yang terbiar area selangor ni sebagai mukhadimah untuk aku hujah lebih lagi idea yang aku post kat atas ni.Sebenarnya tanah memang banyak kat selangor ni untuk aku cadangkan buat tempat yang aku tulis kat tajuk post aku ni.Tapi masalah birokrasi,hak pemilikan tanah,politik dalam,politik kawasan jadi penghalang utama.Aku sedar benda ni mmg susah nak kita atasi lebih2 lagi dgn org yang x snggup berkorban n memahami masalah yang timbul akibat mementingkan diri sendiri,tapi kalau kita fikir2kan balik sbenarnya tempat yg aku cadangkan ni bergguna untuk masyarakat if kita betul2 wujudkan pengursan yang baik,kerjasama semua pihak,sbenar2nya tempat ni untuk anak bangsa kita juga.tempat mereka tunjuk minat,kita pula kembangkan minat mereka & macam2 aktiviti yang boleh dibuat macam astro 2 "macam2 ada" .Akan aku huraikan  satu persatu idea aku ni untuk tatapan umum,aku memang x kesah sesiapa ada kuasa atau duit untuk ciplak or gunakan idea aku ni untuk kita semua.

Ferrari Park Dubai (Ni yang aku gambarkan tapi xla se "GRAND" ni)

1 STOP CENTER FOR ALL MALAYSIANS RACER (terutama untuk low income) ni cuma idea secara brief yang boleh aku rungkaikan untuk korang fikir2kan relevan atau x idea aku ni.

TEMPAT &; AKTIVITI & TUJUAN
1st skali aku anggap tempat ni sememangnya dikhaskan untuk dunia permotoran sahaja,dia macam komples sukan negara 2 tp tempat ni khas untuk dunai permotoran je.Tempat dia x perlulah besar2 or grand sgt mcm FERRARI PARK DUBAI 2.Biar ada asas2 untuk setiap perlumbaan dalam dunia permotoran macam trek untuk kereta n motor yang skala dia x sebesar sepang 2 tp sederhanalah,trek untuk minibike,untuk drag race,trek untuk drift,trek untuk go-kart,tempat stunt bikers(wekang,pacak) n trek untuk motorcross.
Semua ni dikumpulkan 1 tempat.Korang semua boleh bayangkan betapa meriahnya tempat ni if kita betol2 bersatu tenaga pakar n yang berpengalaman uruskan trek ni.Berapa banyak peluang kerja akan ada?? berapa banyak pulangan akan kita dapat?? selain 2 kita bole fikir berapa ramai anak2 muda kita yang meminati sukan permotoran ni ada tujuan untuk mereka tuju banding dengan sekarang mereka lumba kat jalanan,wat stunt kat jalan?? mati katak macam 2 je.Rugi 2 lagi banyak dri duit kita bole laburkan untuk buat tempat yg mcm aku cdgkan ni??

Tempat- tempat aku leh cadangkan :
1.Bukit Beruntung,Rawang
2.Sg.Buloh
3.Gombak
3.Puchong
 Banyak lagi tempat sebenarnya boleh di buat,nak dgn x nak je sekarang ni...

PUSAT LATIHAN & BERNIAGA & AKADEMI
Selain aku dr  aku tulis kat atas ,tempat ni bole di jadikan pusat latihan untuk bakal pelumba baru dan mekanik bertauliah.Semua aktiviti ni mesti melibatkan semua pihak untuk mempromosikannya termasuk media cetak mahupun elektronik.Kita boleh jemput semau rider2 lama kita yang berpengalaman bagi ceramah kat golongan muda ni,kalo ada event moto GP or F1 kita jemput pulak driver2 n rider antarabangsa ni share pengalaman dorang dgn org kita.SEE??? macamana tempat ni kita bole "fully utilized".Selain 2 kita bole wujudkan akademi untuk mereka yang keciciran dalam pelajaran untuk belajar bidang yang mereka minat sebagai contoh berkaitan dgn dunia permotoran ni.Kita jemput pengeluar kenderaan negara setup akademi kat sini sebagai permulaan,bila dah berjaya kita jemput pula pengeluar kereta luar setup akademi kat sini.Secara x langsung bila kita himpunkan mereka ni kat 1 tempat kita bole bertukar idea,dismping 2 kita bole buat 1 tournament tok akademi bersaing antara 1 sama lain ,macam kita buat piala tahunan yang kita kena rebut( alah mcm bola) nampak x?? masa depan anak muda kita boleh dislaurkan dengan baik dari kita caci maki,cari masalah,popularkan isu TAPI?? MANA JALAN PENYELESIANNYA?? Nak salahkan mak ayah? 2je yang biasa kita dgr dr "pakar2" yang kena interbiu 2.Come on la kita dah nak capai status negara maju,BUANG2 PHD n SALAH SANGKA n SUKA MENJATUHKAN idea org lain ,untuk kebaikan bersama. 
Selain dr akademi ni kita bole wujudkan kawasan perniagaan untuk mereka yang berminat berniaga terutama dalam bidang permotoran,macam bengkel spare part,air brush,n aksesories ke.Hjung minggu atau dimalam nya kita buat 1 medan selera atau pasar untuk golongan muda ni berniaga atau macam Danau kota 2.Bila kita buat macam ni secara x langsung juga kita bole kumpulkan mereka 1 tempat untuk berniaga dan beraktiviti setiap malam.Kita boleh buat macam2 aktivti yang berkaitan dunia permotoran bersesuaian dengan pelbagai peringat usia dan minat mereka.Boleh bayangkan x? Mereka akan berkumpul di satu tempat yang khas untuk mereka beraktiviti dari merempit x tentu hala.Bukakan trek untuk mereka siang dan malam.Tapi tempat macam ni kita wujudkan balai polis untuk pantau "mereka" yang suka membuat onar seperti rompak,dadah dan gejala maksiat yang x sihat.Pemantauan juga harus ada untuk keselamatan pengunjung yang datang untuk menyalurkan minat mereka ke arah yang betul.
Media juga bole terlibat sama bila race2 ni ada n terlibat mempopularkan tempat ni,x rugi kalau tempat macam ni di popularkan,sama2 boleh dapat benefit,secara x langsung boleh bakar semangat mereka kat luar masih merempit tok join tempat macam ni.Tapi jgn di eksplotasi dgn bayaran mahal n di salah guna & di politikkan bg yang menguruskan tempat ni.Kalau berkhidmat dgn tempat ni biarlah di jadikan jawatan tetap serta mereka yang betol2 layak n minat dalam bidang ni uruskan tempat ni.barulah macam2 aktiviti & idea dapat diterbitkan dari pemikiran yang betul2 minat dunia permotoran ni.

RUMUSAN

Dari apa yang aku cadangkan ni memang byk pro n kontra nya tp kalau semua pihak berkerjasama dan memberikan pendapat bernas demi masa depan anak bangsa kita mesti x mustahil tempat macam ni akan membawa kebaikan pada kita warga  1 MALAYSIA!!!
AKU LETAKKAN GAMBAR FERRARI PARK NI UNTUK KORANG FIKIR KALO TEMPAT MACAM NI ADA KAT NEGARA KITA


AMACAM? BOLEH BAYANG TEMPAT MACAM NI ADA KAT MALAYSIA?

Link2 Berkaitan Ferrari World :
http://www.ferrari.com/English/about_ferrari/Theme-Park/Pages/Theme-Park.aspx
http://www.automotorblog.com/ferrari-theme-park-in-abu-dhabi/
http://www.ferrariworldabudhabi.com/careers.asp

Rabu, 17 Mac 2010

KENAPA SEMUA YANG BAWAK MOTOR JE "MAT REMPIT" ?


Tajuk kat atas ni aku saja ajak menyimpan sikit dri tujuan asal blog ni.Kat bawah ni aku ambil dr Wikipedia penerangan sapa tulis tah pasal sapa mat rempit ni.Korang baca dulu nanti aku komen.

Mat Rempit merupakan istilah kepada penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan haram, biasanya dengan menggunakan moto kapcai atau skuter. Ia merupakan satu gejala sosial remaja di Malaysia sekarang. Minah Rempit pula boleh jadi merupakan seorang pelumba perempuan, atau teman wanita Mat Rempit. Walaupun kebanyakan Mat Rempit sering berlumba, ada juga yang cuma menunggang secara berbahaya di jalan raya. Mat Rempit biasanya berkumpulan dan akan berlumba di tengah-tengah kota pada malam hujung minggu. Mat Rempit juga telah dikaitkan dengan kegiatan gengster, rompak berkumpulan , pergaduhan, laku musnah, kecurian dan buli. Kebanyakan motosikal yang digunakan Mat Rempit tidak memenuhi piawai, ataupun telah diubah suai dengan banyak. Malah ada juga Mat Rempit yang tidak mempunyai lesen sah, tidak membayar cukai jalan dan menaiki motosikal curi  Kini, taman perumahan turut telah ditukar menjadi litar lumba oleh Mat Rempit . Dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit. Istilah Mat Rempit ini turut digunakan di Singapura dan Indonesia untuk tujuan yang sama.
Mereka beraksi pada waktu senja , malam atau selepas ibu bapa pulang daripada bekerja. Remaja ini mencuri kunci motosikal atau memberi alasan membeli barang di kedai berdekatan atau pergi ke pasar malam. Ibu bapa tidak sedar anaknya boleh pergi jauh sehingga ke Kuala Lumpur.
Mereka beraksi di celah-celah kereta yang penuh sesak di Kuala Lumpur untuk mendapat perhatian orang ramai. Di Kuala Lumpur jalan yang popular ialah Jalan Raja Laut, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Bukit Bintang. Lebuh raya Lekas di Semenyih yang belum siap sepenuhnya telah mengorbankan beberapa remaja belasan tahun.

GELARAN 'MAT REMPIT' SEOLAH PENGIKTIRAFAN

Hentikan menggelar mereka yang terbabit dengan kegiatan perlumbaan motosikal haram sebagai 'Mat Rempit' - demikian langkah pertama yang dicadangkan pakar psikiatari terkenal, Prof Mohamad Hussain Habil bagi mengatasi masalah itu.
Beliau memberitahu dengan memberi gelaran itu kepada mereka, golongan berkenaan akan berasa lebih besar kepala dan mendorong mereka untuk meneruskan gelagat mereka dengan lebih kerap dan angkuh.
Mohamad Hussain, yang menerajui Jabatan Psikiatari Universiti Malaya, berkata sebenarnya, remaja yang terlibat dengan perlumbaan motosikal haram ingin mencari perhatian dan label 'Mat Rempit' yang diberi kepada mereka akan menjadikan mereka lebih seronok dan menganggapnya sebagai lesen atau pengiktirafan oleh masyarakat terhadap kegiatan mereka
"Cerita tentang mereka yang sering tersiar dalam akhbar, majalah, radio dan televisyen juga menjadikan mereka lebih berazam untuk meneruskan gaya hidup mereka itu kerana ia memenuhi ego mereka yang kononnya merupakan golongan yang macho dan berani," katanya

INDIVIDU YANG TERLIBAT DENGAN GEJALA INI
1. Remaja
2. Remaja Bawah Umur dan Masih Bersekolah
PUNCA-PUNCA
1. perasaan ingin mencuba
2. tiada kawalan atau perhatian dari ibu bapa
3. kurang kasih sayang keluarga
4. pengaruh kawan-kawan
5. mengisi masa lapang/senggang
6. mendapat kepuasan ekstrem untuk menunjuk-nunjuk
7. mendapatkan habuan atau ganjaran
8. gaya hidup dan taraf pendidikan yang rendah
9. pengaruh filem atau cerita
10. tanda protes
MAT REMPIT JUGA MELAKUKAN JENAYAH SEPERTI:
1. kegiatan gengster
2. rompak berkumpulan
3. pergaduhan
4. laku musnah
5. membunuh
6. kecurian
7. buli
8. rogol
9. seks bebas
10. pengambilan dadah dan alkohol


Ok lepas baca apa yang ditulis dalam wikipedia ni,bagi golongan mat rempit mesti akan panas hati atau bengang betol?? bagi yang bukan kononnya mat rempit mesti akan ckp "betol ape?" "memang dorang ni patot bla bla bla" tp sekarang kita tengok diorang boleh buat statistik yang mat rempit kat malaysia mencecah 200,000 anggaran.Kita cuba renungkan kenapa semua ni bole jadi? salah siapa? 
Dorang ni rempit gak ke??

Sebenarnya lah mat rempit ni kita boleh positifkan mereka,mereka ada yang ok ada yang intelek cuma mereka perlukan tempat untuk meluahkan,diberikan peluang,diberikan 1 tempat khas untuk menunjukkan bakat dan kemahuan mereka.Sama mcm kerajaan kita galakkan usahawan berniaga,buat tempat berniaga,mudahkan pendaftaran perniagaan ,buat kursus & permudahkan untuk dapat modal.See?? kenapa semua ni tak kita salurkan kemudahan pada mat rempit? sediakan banyak litar lumba yang tak bebankan mat rempit,sediakn tempat mereka lepak,dalam 1 kawasan sediakan tempat niaga,galakkan mereka,kiat kumpulkan mereka di one stop center.Semua ada kat situ,cyber cafe,gim,trek lumba,trek to drag race,trek untuk go kart,warung2 semua 24jam.TP JGN DIPOLITIKKAN kalo ada temapt one stop center ni.caj macam2,sewa mahal,pengurusan tamak,birokrasi,pilih bulu.Tempat ni boleh dikatakan macam pusat komuniti dan sasaran untuk remaja berkumpul dan melakukan aktiviti sihat.Salurankan adrenalin mereka ni ke arah yang betul.Kita juga dapat rujuk apa yang golongan bijak pandai tulis kat atas.mereka tahu apa masalah mereka merempit.kita kena pergi pada punca dan sediakan penyelesaian.Tu tugas wakil Pemuda parti politik buat tok anak bangsa bukan buat kerja semata2 nak masuk tv dan mainkan isu x penting.KIta 1 Malaysia nak negara maju tp maju mcmana? maju dgn setiap rakyat di layan x sama rata? kalau mat rempit di tangkap di hukum,macamana pulak yang x merempit tp telan dadah,minum arak suka hati kat bukit bintang 2? seks bebas? macamana? kita kalo nak menghukum kenalah sama rata.Jgn semata2 isu je kita akan keluar statement sekejap lepas 2 senyap.

Ni rempit jugak??

Berbalik pada mat rempit td,apa aku sampaikan cadangan buat "one stop center" mmg aku tgk sgt perlu pada masa sekarang dgn pelumba malaysia dah masuk motoGP n dah ada F1 team sendiri.Malaysia patot orak langkah untuk memajukan lagi industri pemotoran ni.Kita boleh jadi hebat dan yang pertama kat dunia yang bole dijadikan hub untuk lahirkan pasukan permotoran yang hebat.Bila ada 1 stop center ni,kita bole kumpulkan semua golongan,yang mereka gelar mat rempit,pelajar universiti n semua yang berkaitan dgn dunia permotoran untuk sertai aktiviti yang mereka minat dlm dunia perlumbaan dan dibuatkan bengkel2 khas mengenai dunia permotoran,cara untuk jadikan ia perniagaan,cara untuk mereka jadi rider yang bagus,boleh dijemput pelumba terbaik dunia kongsi idea mereka dgn golongan yang minat pada dunia permotoran & mcm2 lagi aktiviti yang bole dibuat tok kebaikan bersama.Secara tak langsung mereka akan dibentuk profesionalisme dalam diri,mereka dilatih,di beri tunjuk ajar,disediakan temapt untuk berlumba,SEKARANG BOLEH DAH NAMPAK ?? Dimana silapnya kita semua yang tunding jari pada masalah keluarga n mcm2 tp xda jalan penyelesaian yang mcm aku ckp ni?? NAK CKP MODAL TOK BUAT SEMUA NI?? AKU BERANI CKP INVESTOR LUAR NEGARA MESTI SUKA BENDA NI. sSEBAB APE?? profit jangka panjang akan membayar segala perlaburan mereka.Tp masalah sekarang xda org yang berani dan berkedudukan untuk bawka perkara ni.AKU CABAR SEGALA DATO2,TAN SRI sahut cabaran aku ni UNTUK ANAK BANGSA KITA 1 MALAYSIA!!

KITA SAMA SOKONG GROUP NI UNTUK MASA DEPAN ANAK BANGSA KITA!!!
BANGKIT SEMUA YANG DIGELAR MAT REMPIT BAIK DAH TUA OR MUDA!!! KITA BERSATU 1 MALAYSIA!!!

KAMI NAK 1 TREK LUMBA MOTOR UNTUK MENGGANTIKAN TREK SHAH ALAM(DEKAT KL)SOKONGGROUP NI UNTUK KEBAIKAN NEGARA N BERSAMA (CAPAIKAN TARGET 10000)


http://www.facebook.com/group.php?gid=366560646565&ref=mf

Jumaat, 12 Mac 2010

SHAH ALAM INTERNATIONAL CIRCUIT (R.I.P.)

Trek Shah Alam dalam kenangan....


LITAR Batu Tiga Shah Alam tidak lagi gamat dengan deruman dan kebingitan bunyi enjin kereta dan motosikal yang menyertai perlumbaan seperti tahun 1970-an dan 80-an lalu. Kini, tempat itu bakal menjadi legenda apabila tapaknya dimajukan untuk satu projek perumahan komersial.

Apa yang jelas Litar Batu Tiga akan tinggal kenangan dalam lipatan sejarah bukan saja kepada pelumba yang pernah beraksi di situ tetapi ahli keluarga yang anak mereka terkorban kerana kemalangan di litar berkenaan.

Catatan sejarah hitam pada April 1977 membabitkan enam kanak-kanak terbunuh apabila pemandu kereta, Harvey Yap yang menyertai perlumbaan terbabas dan melanggar sekumpulan penonton yang menyaksikan perlumbaan Grand Prix Malaysia.

Ia adalah nahas paling ngeri dalam sejarah lumba kereta kerana turut mencederakan 23 orang. Empat daripada kanak-kanak itu mati di tempat kejadian.

Sebenarnya, kelahiran Litar Batu Tiga, sebuah litar terbaik di Asia Tenggara ketika itu adalah sebuah perjuangan panjang Kelab Sukan Motor Malaysia (MMSC). Litar itu menjadi kenyataan apabila persatuan berkenaan memohon tanah dengan kerajaan Selangor ketika Allahyarham Datuk Harun Idris menjadi Menteri Besar Selangor.

BEKAS litar Batu Tiga Shah Alam kini dalam proses
pembinaan projek perumahan.

Bagi memajukan bidang permotoran negara dan memenuhi minat mendalam rakyat Selangor khasnya dan rakyat Malaysia amnya pada perlumbaan itu, kerajaan Selangor bersetuju dan mengenal pasti kawasan Sungai Renggam, Batu Tiga untuk menjadi tapak trek.

Tapak litar itu asalnya sebuah kawasan hutan dara selain ada penduduk tempatan menjalankan ternakan di situ.

Kos pembinaan litar sepanjang 3.4 kilometer itu kurang dari sejuta ringgit ketika itu tetapi kerana kehadirannya ketika minat mendalam orang ramai dalam bidang permotoran, pihak swasta turut menghulur bantuan untuk menyediakan kemudahan di litar itu.

Persatuan Perlumbaan Motor Shah Alam (Samra) yang ditubuhkan pada 1978 adalah pihak yang diberi tanggungjawab menganjur dan mempromosikan litar berkenaan. Sultan Selangor merasmikan pembukaan litar itu pada 1967 dan kejohanan pertama diadakan di situ ialah Sirkit Tuanku Abdul Rahman pada September 1967.

Pelumba dan pengurus perlumbaan dari luar negara yang meninjau pembangunan litar itu mengakui Litar Batu Tiga sebuah trek yang terbaik di Asia Tenggara dan kedua terbaik selepas Jepun di Asia. Malah ada sesetengah pemandu mengatakan litar itu antara yang terbaik di dunia.

Selain litar itu menjadi gelanggang perlumbaan motosikal dan kereta, litar itu pernah menjadi tempat perlumbaan jalan kaki bagi orang buta Malaysia.

Selepas agak lama terbiar, kedudukan litar itu tersepit. Walaupun ada pihak yang memperjuangkan ‘Selamatkan Litar Batu Tiga’ tetapi kerajaan Selangor berpendapat membiarkannya bukan suatu tindakan bijak.

Walaupun litar itu meninggalkan nostalgia tersendiri khususnya kepada mereka yang pernah beraksi di litar berkenaan, tetapi dengan pembangunan pesat di sekelilingnya, ‘tanah emas’ itu tidak boleh dibiarkan.

Tambahan pula kerajaan negeri dikatakan menanggung kerugian kira-kira RM5 juta setahun untuk penyelenggaraan dan kos lain. Jalan yang terbentang luas ialah menswastakannya.

Kumpulan Lebar Daun adalah syarikat yang akan memajukan tanah kerajaan negeri di situ. Untuk kawasan Batu Tiga, syarikat itu dikatakan akan membangunkan D’kayangan, sebuah projek pembandaran.

Bila tengok map trek ni teringat lah zaman-zaman aku mula2 pergi trek..umur berapa aku xtao.tapi masa aku sampai trek ni macam ada 1 semangat yang kuat rider2 yang nak cuba untuk menonjolkan bakat masing2 baik dalam berlumba @ modified motor.Banyak kenangan dah berlaku kat trek ni,sepatotnya trek ni dikekalkan as warisan negara.Max Biaggi menang world title pertama dia kat sini,Valentino Rossi 1st debut dia pun kat sini masa 2 bawak 125cc je.Tapi apakan daya menteri lagi berkuasa...huhu

Trek ni jugak banyak memgajar ajak motor racing berkembang dari perlumbaan cubprix ke litar,disebabkan lumba di trek lagi murah kos dari cubprix,tumpuan ajak motor racing lebih tertumpu pada trek selepas kos nak masuk cubprix makin tinggi.


Gambar ni memang exclusive posted kat blog ni je.

Gambar kat atas adalah exclusive tok pembaca blog ni sebab yang rider motor ni adalah ajak musang sendiri.Masa ni  trek baru je dibina.Tgk grand stand pun tao dah. Trek ni banyak jugak melahirkan rider2 baru trek.Rider paling aku suka adalah Arwah Arip (Al-Fatihah) sebab dia memang berani giler.Pandai baca machine.Masa zaman arwah ajak motor tumpukan pada race Suzuki Panther,setting panther ni x susah sgt sebab piston besar n cc pun dah 150.Puas hati jugak la arwah dapat buat nama dgn bawak panther.Seronok sgt setiap kali race mesti arwah ada placing kalo dia x jatuh atau motor rosak.

Arwah Arip n Jebon (Pole position masa ni)

Zaman ni arwah arip kira 1 batch dgn Sariman,Wong Wai Teng,Bo,Mi mata satu,Shahrul yuzy.Seingat aku masa ni memang fight2 Sariman dgn Yuzy.Masing2 bawak RXZ,tiap2 kali race mesti nama dorang je naik podium.(Aku mintak maaf la if ada nama tak disebut) Masa ni banyak rider2 baru naik,aku suka sgt macam seorg yang di gelar "mat rempit" turun berhabis duit & mencurahkan segala keringat n masa n duit tok dapatkan tempat dan nama dalam race kat sini.Aku rasa trek ni diroboh memang sgt2 x patutlah,kalo trek ni ada n digunakan sebaik mungkin ditambah pengurusan yang cekap,banyak event2 n benda boleh dibuat.Aku memang betul2 frust trek ni dirobohkan.Golongan kelas pertengahan n pendapatan rendah pun bole guna trek ni kalo dgn nak lepas gian.
Berbalik pada zaman Trek Shah Alam ni,lepas zaman arwah arip,Ajak Motor banyak bertukar rider lepas 2.Tp xda yang betul2 boleh buat nama n placing.Aku sendiri dah x berapa ingat sapa rider lepas 2.Tapi lepas x bertukar-tukar rider.Ajak Motor Racing dah jumpa sorang rider yang betul2 dedikasi untuk berlumba.Kami gelar di Putong.(Akan di cerita di post seterusnya)
Apa2 pun aku nak luahkan rasa x puas ati n harap sgt menteri besar lepas pilihan raya setrusnya ni akan binakan sebuah trek yang x berapa besar or hampir sama mcm shah alam yg x berapa jauh dr KL bg menarik minat pelumba2 yang kelas bawahan boleh berlumba n dpt kurangkan isu mat rempit.Isu ni bole diselesaikan kalau ada 1 tempat "one stop centre" untuk mereka tunjuk bakat dgn harga yang x mahal n jauh mcm sepang.2la harapan aku semoga TREK SHAH ALAM YANG "BARU" AKAN DIBINA..(aku akan buat group untuk kita sama2 sokong n kita mintak PM kita pertimbangkan,aku yakin golongan muda mesti suka!!!!
Gambar2 kenangan Trek Shah Alam



CUB PRIX KUANTAN...



Gambar kat atas ni mukadimah untuk post seterusnya ni,tahun aku x ingat tp masa ni arwah kerang memang peak performance dia,motor pulak wane pink ada nickname "pink panther" lagi 2.Setting motor pon yang terbaik masa ni dengan ekzos "perang" @straight cut.motor ni memang mengamuk & menguasai trek kuantan sejak dari race pertama di kuantan.
Gambar kat atas ni bukti "pink panther" menganas,1st race dah tinggalkan orang lain 1 lap.secara tak langsung nama ajak motor n takong motor di kenali ramai pelumba2 terkenal masa 2.Macam upset la kiranya.
Race kat kuantan ni aku x dapat nak cerita banyak sebab aku x ikot.Tp "pomen" cite ni la detik kenalnya dia sebagai pomen disegani.lepas race ni memang banyak offer datang untuk rider.yelah masa ni motor pon main peranan tapi arwah kerang pun memang sgt bagus sampai org tergamam dgn kemampuan rider baru ni.Bole dikatakan race di Kuantan sapu bersih semua kategori.Memang puas race disini semua dapat.Nama,hadiah.trofi,kepuasan sebagai pelumba & pomen.
Al-Fatihah buat Arwah Kerang @ Syed Abdul Hilal...

CUBPRIX PD

Racing dan Ajak Motor memang tak dapat dipisahkan sejak awal bukanya bengkel motor.Perlumbaan secara untuk mendapat pengiktirafan dikenali dikalangan peminat perlumbaan dan secara tidak langsung akan menaikkan nama kedai dan perniagaan.

Segalanya bermula dengan perlumbaan menggunakan Honda Fame( Seingat akula) perlumbaan motorsikal 4 lejang@ 4 Stroke  yang dulunya berlangsung di Kajang Selangor.Memang masa itu perlumbaan banyak melibatkan pelumba persendirian.tak ada la maju motor ke,petronas pon baru bape tahun ada,memang 1 made race (1 kategori). Masa ni perlumbaan yang di sertai hanya untuk menguji kemahiran untuk 'setting motor" .rider pon tak ada yang tetap. Setelah keluarnya Yamaha Sport perlumbaan cub prix mula dianjurkan Yamaha dan disokong pelbagai "company" kaya untuk pastikan perlumbaan diadakan seluruh malaysia.

 Gambar Pomen n Arwah Arip(Al-Fatihah) n aku n Jebon


Zaman cup prix ni memang betul2 mencabar disebabkan teknologi belum advance macam sekarang yang dah ada gear box & segala macam "toyol" untuk lajukan motor.Masa ni betul pomen yang terbaik & bijak dalam setting motor akan terlepas dibantu dgn element rider n nasib.Masa nilah zaman rider ajak motor yang timbul adik beradik memang rider terbaik & bersaing satu sama lain arwah kerang & kupang(adik).Satu-satunya gambar yang pertama masih dalam simpanan bila adik arwah kerang ,kupan dubet kat cubprix Port Dickson.


Manpomen,Josantarani,Kupang,Samdal

Masa race kat PD ni seingat aku Man Pomen starting je dah langgar Marshall sebab motor spoket besar sgt.Starting pun x dpt kawal clucth ape lagi terpacak then langgar la si marshall tu.Nasib baiklah tak ada ape melibatkan kematian,cuma mungkin marshall ni trauma n man pomen pas tu x ter'kucil" dah starting.Agak lawak jugak la bila mengenangkan rider2 baru nak naik masa ni,xda pengalaman lagi tapi bagus jugak la untuk dorang "gain experience".
First corner trek PD,banyak yang x dapat kawal boleh masuk laut ni

Trek PD ni betol2 kat Refinery minyak Exxon Mobil.kat sini la aku kenal tempat penapisan minyak.Trek ni memang mencabar dan pendek2.Pelumba yang skillful je bole lepas trek ni,motor pun kena tahan.

Keluar 1st corner

Kupang nak masuk 1st corner

Sebenarnya lagi generasi rider lain yang race kat trek PD ni,sekarang cub prix x buat dah kat sini sebab jalan banyak berubah & mungkin x sesuai dah untuk berlumba kat sini.ape2 pun banyak kenangan yang dah jadi kat sini,rider2 macam kecik pejoi,bella,ijam n arwah arip dah di uji kat sini.


 Kita sambung pulak race yang paling x dapat dilupakan dalam sejarah ajak motor yang bergabung kepakaran dgn takong motor (sponsor)


Gambar kenangan rider dengan trofi dan saat2 sebelum race....



Arie tgh korek blok ,masa ni mana mesin lagi,kalo ada pun mahal sangat



Zaman guna nama DILLA MOTOR